Mikul
Mikul
Těsně po Vánocích jsem dokončil stavbu lodě, kterou jsem původně plánoval, že bude trvat déle. Nikam jsem nespěchal, ale prostě se tak stalo. Začal jsem se nudit a cítil jsem, že musím něco začít stavět, ale zase ne něco na dlouhou dobu. Proto jsem se snažil najít stavbu trochu jednodušší, ale zároveň aby mi dělala radost a líbila se mi. Vybral jsem si proto Mikul. Je hranatá, nenápadná a je to oživení starých plánů (nákres je ze starého Modeláře z roku 1966).
Kopii plánu jsem zvětšil na dvojnásobek, takže délka trupu je 49cm a šířka 15cm. Podle návodu je potřeba nejdříve vyřezat z překližky žebra, ty nalepit na palubu a poté potáhnout tenkou překližkou. Tento styl mi nevyhovuje, nejsem na něho zvyklý. Dokreslil jsem k žebrům nosy a začal stavět klasickou metodou plaňkováním lištami 2x8mm. Žebra jsou z překližky 3mm a zrcadla z 5mm překližky (pokud to vepředu je zrcadlo, nevím jak se to zprávně nazývá). Trup jsem se rozhodnul mořit a proto jsem spoustu pracovních postupů podřídil této povrchové úpravě.
Plaňky jsou lepeny Herkulesem, protože výborně vztřebává mořidlo. Herkules je sice ředitelný vodou, ale pokud se povrchová úprava neodflákne a pečlivě udělá, nedojde k žádnému rozpadu trupu, kroucení apod. (pokud má někdo na to jiný názor, neberu mu ho). Je potřeba použít kvalitní lodní lak a žádný jiný. Místa slepení konců lišt na zrcadla nejsou vidět, protože jsem celá zrcadla na závěr polepil překližkou 0,6mm. Oděrovou lištu jsem vybrousil z lišt 3x3mm. Paluba jsou lišty 8x2mm. Mořidlo jsem použil mahagon. Všechny lišty jsou smrkové.
Jelikož nepatřím k těm kteří rádi nakupují, ale raději volí lidovou tvořivost i za cenu neúspěchu, rozhodnul jsem se pro vlastní hřídel a ne koupený. Použil jsem ocelová kuličková ložiska s vnitřním průměrem 3mm, vnějším 10mm, mosaznou trubku 10/11mm, bronzová uložení ložisek a bronzové čepičky proti vypadnutí ložisek, mosazné díly na výrobu maznice. Hřídel je mosazná trubka 2/3mm a 2mm kulatina taky mosazná, ocelový šroub se závitem M4. Vše je pájeno cínem. Nejprve jsem spájel všechny části, které budou uvnitř trupu, provléknul do trupu a připájel vnější části. Kdybych pájel vše venku a až potom vložil do trupu, musel bych odělat neůměrně velkou díru na prostrčení trupem. Nejprve připájím bronzové uložení ložiska na trubičku, vsadím ložisko a připájím čepičku proti vypadnutí ložiska. Ložiska jsou určená do teploty 200°C a do vlhkosti, tak snad něco vydrží. V nejhorším se dají ložiska celkem lehce vyměnit. Hřídel je trubkový s vpájenou kulatinou kvůli pevnosti ve všech směrech. Na konci je připájený šroub M4. Všechen materiál jsem měl doma, jinak jeho výroba vyjde dráž než nákup kompletního kvalitního hřídele i s přírubou. Na pájení používám obyčejnou elektrickou hrotovou pájku 100W.
Lodní šroub je dvoulistý 30mm Raboesch. Ten byl kdysi kupovaný za určitým účelem, z kterého nakonec sešlo.
Komín je mosazný a dole má připájený drát, aby ho bylo možné použít jako anténu. Visící anténní drát se mi nelíbí. Dosah přijímače je 400m což nebude určitě potřeba, takže jsem ji namotal do osmiček a přilepil izolepou k přijímači.
Loď má celobalzovou nástavbu z několika důvodů. Chtěl jsem celkový dřevěný vzhled, balza je lehká, zase další domácí zbytky. Přiznám se, že se mi nástavba teď, když je hotová, vůbec nelíbí, model je přehnaně dřevěný, chtělo by to oživit barvami, ale dělat nástavbu znova se mi zrovna moc nechce. Detailů má Mikul minimum. Oproti nákresu jsem přidal zadní úvazníky a kvůli nim jsem vypustil 2 sloupky zábradlí. Vepředu je nárazník uháčkovaný z tenkého pevného provázku. Jelikož je trup už tak dost zaplněný a navíc samotný hřídel je dost těžký, na dovažování jsem použil pouze 3x60g olova různě rozmístěného.
První jízda trvala přibližně celkově 30minut. Baterka by dala ještě více, ale bylo vidět ke konci, že už začíná docházet. Motorek ani potenciometr se rozhodně nepřehříval.