REMORKÉR PAOLO-M
Stavba remorkéru Paolo-M
Pro začátek jsem chtěl postavit něco jednoduššího, proto jsem si vybral Paolo. Jak jsem postupem času zjistil, jednoduchý pro mne tedy rozhodně nebyl. Stavbu modelu jsem pojal jako pokusnou, pro ověření různých stavebních technologií a mé zručnosti. Při stavbě jsem si vyzkoušel kromě základních postupů také laminování epoxydem i polyesterem, odlévání, lisování za tepla, lakování autolaky, syntetikou i akrylovými barvami.
Stavba trupu
Trup byl stavěn pomocí překližkové kostry vyplněné extrudovaným polystyrenem. Po zabroušení a vytmelení pěnovým tmelem jsem trup nakašíroval třemi vrstvami hnědé lepící pásky. Pro laminování jsem použil Letoxit a skelnou tkaninu v pořadí 110g, asi 240g a znovu 110g. Po vytvrzení jsem zevnitř odstranil polystyren (mechanicky+aceton) a vylámal nepotřebná žebra. Z těchto žeber jsem odřezal horní části, které podpírájí palubu a ty jsem vlepil znovu do trupu. Vzhledem k tomu, že paluba má prošlup v obou směrech, vyrobil jsem ji slepením z lišt 2x7mm. Na kraje paluby jsem nalepil polystyrenové šablony pro olaminování bortu. Ty jsem opět nakašíroval a olaminoval tak jako trup. Po zatmelení a vybroušení jsem trup nastříkal. Použil jsem autolaky Glasurit. Posledním krokem v této části bylo nalepení pohledové části paluby z dýhových lišt a jejich přelakování.


Během této fáze stavby jsem se dopustil těchto chyb:
- Při broušení polystyrenu jsem použil příliš krátký brusný špalík a z jedné půlky trupu jsem udělal „oku lahodící" mnohostěn. Stálo mě to potom mnoho tmelení. Na druhou polovici trupu jsem použil špalík dlouhý přes tři žebra a vše už proběhlo bez problémů.
- Laminování trupu i s kýlem se ukázalo v mém případě jako celkem nešťastné. Bylo velmi těžké olaminovat jeho ostré hrany a při konečném broušení se špatně hlídaly rozdíly mezi oběma půlkami trupu. Příště asi kýl dolepím až po olaminování a zbroušení trupu.
- Pohledovou část paluby z dýhy jsem lepil až po olaminování bortů a olemování vstupních otvorů do trupu. Měl jsem totiž strach, že dojde k poškození paluby při laminování bortu a lakování trupu. Jenže paluba se na hotovém trupu velmi špatně brousila a do některých míst jsem se ani pořádně nedostal. Příště nalepím palubu první, vybrousím, nalakuji, vymaskuji páskou a teprve potom olaminuji bort. Snad to bude lepší postup.
Pohon
Vzhledem k tomu, že jsem výtlak modelu spočítal něco kolem 8kg, použil jsem motor ze stěračů na Felicii, který je sice velký a těžký, ale nepotřebuje převodovku a hlavně byl zadarmo. Energii mu dodává Pb akumulátor 12V/7,2Ah. Regulátor MD30DCR, lodní šroub Graupner průměr 55mm. Model je ovládán soupravou HITEC Zebra (obrazek4, obrazek5).


Mé chyby:
- Plně vystrojený model má nakonec výtlak 6,8kg, přesto je vodní hladina asi centimetr nad čarou ponoru. Někde jsem udělal chybu ve výpočtu. Řešit to asi nebudu, model plave pěkně a utopení z tohoto důvodu podle mě nehrozí.
- Při letních plavebních zkouškách s nedostavěným modelem jsem zjistil „drobný" nedostatek-model mi necouvá. Budu muset vyměnit lodní šroub,. Bohužel jsem se k tomu ještě nedostal-budu to určitě honit na poslední chvíli, až budu chtít k vodě.
- Nějak jsem zapomněl udělat na hřídeli mazničku. Pokud chci hřídel namazat, musím sundat kormidlo a hřídel z lodi vysunout. Doufám, že to nebudu dělat často…
Nástavby
Nad výrobním postupem hlavní nástavby jsem dlouho přemýšlel. Nakonec jsem po vzoru papírových modelů vyrobil kostru z kartonu, vyplnil opět polystyrenem, okašíroval a nakonec olaminoval. Tady jsem zvolil polyesterovou pryskyřici. Chtěl jsem ji porovnat s epoxydem. Stejným způsobem je vyrobený i komín a záchranný člun. Nástavbu jsem po obroušení potáhl dýhovými lištami, stejně jako střechy nástavby. Nástavba strojovny je slepena z plastových reklamních desek tl. 2mm. Bezbarvý lak na podlahách je syntetika,strojovna bílý akrylový sprej a hlavní nástavba syntetika. Uvidím, jak budou jednotlivé barvy stárnout, ale já osobně akrylové laky ve spreji příště používat nebudu. Boční stěny nástaveb jsou mírně prohnuté dovnitř a po nasazení na lem paluby se pěkně srovnají. Díky tomu dobře drží na místě i bez dalšího uchycení.
Moje chyby:
Tady jsem se snad dopustil pouze jedné, ale o to mě víc mrzí. Po zkušenostech s palubou, na které jsou krásně vidět jednotlivá prkna, jsem nástavbu polepil stejným způsobem-jednotlivá prkna na doraz k sobě. Jaké bylo mé překvapení, když po nástřiku bílou nebyla vidět ani jediná spára! Strhávat celé obložení jsem nechtěl, proto jsem všechnu barvu smyl a spáry proškrábnul žiletkovou pilkou a skalpelem. Výsledek bohužel není stoprocentní. Příště budu muset jednotlivým prknům před nalepením strhnout hrany, aby vznikla drážka. Za chybu bych možná mohl považovat i použití polyesterové pryskyřice na laminování. Práce s ním byla sice rychlá (po cca 3hodinách byl brousitelný), ale zase se problematicky lepil k ostatním materiálům. Příště rozhodně Letoxit.
Ostatní
Všechny další drobnosti byly vyrobeny obvyklými postupy. Kotevní naviják z plastových destiček, zábradlí pájený měděný drát, stožár z mosazných trubek a kulatin, stříšky vlezů, lufany a lodní zvon lisováním za tepla, úvazníky a tažné háky odléváním, záchranné kruhy z gumového těsnění. Kryt otvoru ke kormidlu je na modelu oproti plánům navíc, ale udělal jsem ho proto, že jsem chtěl vyzkoušet výrobu protiskluzového plechu.Ten jsem vyrobil tak, že jsem plastovou destičku naleptal toluenem a na ni položil síť proti komárům.Kryt je přilepen oboustrannou lepící páskou. Kupované jsou pneumatiky, kotvy a kotevní řetěz. Ten jsem se pokusil vyrobit, ale když asi po dvacáté letěl nějaký vercajk přes celý pokoj, tak jsem to vzdal.
Elektroinstalace
Všechny poziční i pracovní světla jsou funkční , napájené zvlášť čtyřmi tužkovými baterkami. Ovládání je zatím pouze mechanické, přes vypínač.
Závěr
Pokud jste dočetli až sem,mohli jste zjistit, že jsem při práci „nasekal" spoustu chyb, přesto mám z konečného výsledku radost a doufám, že u vody mi ji model přinese taky. Jen chci věřit, že další moje loď bude zase o něco lepší a že ho postavím rychleji. Paolo jsem stavěl raketovým tempem přes tři roky!
Další obrázky naleznete v obrázkové galerii.
Parametry modelu: Měřítko 1:32 Délka 860mm Šířka 220mm Hmotnost 6,8kg
Komentáře
Přehled komentářů
Taky to byla má první lepší loď.
To řetězu je škoda, v podstatě je to brnkačka na dva večery cca po 2 hodinách práce.
Máte to opravdu pěkné, až na ten řetěz -:)
Ivankap
Paolo
(ivankap, 20. 5. 2015 13:41)